|
|
|
|
Nærmiljø og samfunn (
24/11/2015
)
Nærmiljø og samfunn
Alder
|
Mål
|
Metode
|
1-2 år
|
·
Fremme barnets
identitet
·
Lære å kjenne
igjen navn og ansikt.
·
Få
fellesskapsfølelse
·
Bli kjent med
dagsrytme og det som skjer i hverdagen
·
Lære om barna
og familien
·
Bli kjent med
barnehagen.
·
Lære barnet å
kjenne.
·
Gi barnet bilde
av nærmiljøet.
|
·
Synge sanger der
barnets navn er med.
·
Lage
familiekart(hus) med bilder, snakke om familien.
·
Lage historisk
innhold gjennom barnets tidslinje, bilder av barnet i ulike faser.
·
Sanger som
lærer dagsrytme.
·
Gå faste turer
i nabolaget.
·
Bli kjent med
lekeplasser og området i og rundt barnehagen.
·
Besøke hjemmet
eller området barnet bor.
·
Synge sanger om
dyra og hva de sier.
·
Synge sanger om
buss, bil, båt
|
2-3 år
|
·
Fremme barnets
identitet og historie
·
Dagsrytme og rutiner
·
Gruppetilhørighet
|
·
Bygge på
barnets historiske tidslinje, bilder og andre ting som barnet kan erindre.
·
Synge sanger om hverdagen og dagsrytme.
·
Lære ukedagene,
måneder og årstider.
|
3-4 år
|
·
Gi barnet
gruppetilhørighet
·
Felleskapsfølelse
·
Medbestemmelse
·
Lære om naturen
rundt barnehagen og i nærmiljøet
·
Bli kjent med
lokale institusjoner og arbeidsplasser
·
Bli kjent med lokal
kultur og tradisjoner.
|
·
Delta aktivt i
samlingsstund.
·
Gi barnet
mulighet til aktivt være med på dekke bord
·
Besøke f.eks aldershjem,
kirke, andre barnehager, skole, politi, brannstasjon, lege, tannlege, butikk,
bibliotek, post, tog/bussstasjon og flyplass.
·
Bli kjent med
på lokale mattradisjoner.
·
Lese bøker/synge
sanger med lokal tilknytning
·
Eventyr og sagn
|
4-5 år
|
·
Utforske nærmiljøet
·
Medbestemmelse
·
Gruppetilhørighet
·
Integrering
·
Bli kjent med
lokale institusjoner
·
Bli kjent med
områder i Stjørdal, før og nå
|
·
Turer i skog og
mark
·
Turer til
gårder, bli kjent med gårdsdyra
·
Bli bevisst på
å dele med andre og involvere de andre i gruppa.
·
Lage måltid for
de andre barna.
·
Bli aktivt med
i prosesser rundt samlingsstund, fra planlegging til utføring.
·
Sagn/eventyr.
·
Lage sanger om
hverdagen
·
Lære sanger med
lokal tilknytning
·
Turer til
lokale severdigheter (Hegra Festning, Storvika, Prestegårdshagen,
Steinvikholmen m.m)
|
5-6 år
|
·
Bli kjent med
demokratiske prosesser
·
Gruppetilhørighet
·
Medbestemmelse
og ansvar
·
Bli kjent med
oppbygging og hensikten av ulike samfunnsinstitusjoner.
|
·
Stille
spørsmål, skape undring og filosofiske tanker av naturen og det rundt oss.
·
Gi barna muligheter
i hverdagslig lek og gjøremål som gir medansvar og inkluderende samhold.
·
Besøke skole,
museum, bibliotek, butikk, post, politi, tannlege.
·
Gå turer i skog
og mark, med fokus på endringer og likheter, før og nå.
·
Barna tar del i
planlegging og gjennomføring av turer og andre opplegg for barnehagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|