|
|
|
|
Natur, Miljø og Teknikk (
24/11/2015
)
NATUR, MILJØ OG TEKNIKK
|
ALDER:
|
MÅL
|
Metode
|
1-2 ÅR
|
·
Oppleve natuern og undring over naturens
mangfoldighet
·
Oppleve glede ved å ferdes i naturen.
|
·
Kaste søppel i brun, grønn og blå dunk.
·
Oppleve naturen ved å gå turer i nærmiljøet.
·
Turmål som Molovika, Hessjøen, Monsberga osv.
·
Besøke turmål til alle årstider.
·
Bruke sanger, for eksempel «Kua mi», «Med
krøllet hale», «Lille Pusekatt», «Alle killebukkene», «Fola, fola Blakken»
·
Vannlek.
·
Lære begreper som høyre, venstre fot/arm.
·
Leke med tall og bokstaver.
·
Ta med barna på daglige gjøremål, og vise de
hvordan ting fungerer.
·
Leke med tall og bokstaver.
·
Lytte til lyder ute.
|
ALDER:
|
MÅL
|
Metode
|
2-3 ÅR
|
|
·
Kaste søppel i brun, grønn og blå dunk.
·
Oppleve naturen ved å gå turer i nærmiljøet.
·
Turmål som Molovika, Hessjøen, Monsberga osv.
·
Besøke turmål til alle årstider.
·
Bruke sanger, for eksempel «Kua mi», «Med
krøllet hale», «Lille Pusekatt», «Alle killebukkene», «Fola, fola Blakken»
·
Vannlek.
·
Leke med tall og bokstaver.
·
Lytte til lyder ute.
·
Oppdage naturen, undre seg.
·
Bli kjent med småkryp (flue, edderkopp og
mark).
·
Tegne, male, fargelegge småkryp.
·
Forme ulike dyr i trolldeig.
·
Jobbe med årstider, vær og vind.
·
Leke med ulike materialer, sand, vann, snø og lignende.
·
Dokumentere med bilder.
·
Lage demning.
·
Begynne å klassifisere dyr og dyrelyder.
·
Bli kjent med dagligdagse frukter, bær og
grønnsaker.
|
ALDER:
|
MÅL
|
Metode
|
3-4 ÅR
|
·
Oppleve natuern og undring over naturens
mangfoldighet
·
Oppleve glede ved å ferdes i naturen og få
grunnleggende innsikt i natur, mijøvern og samspillet i naturen.
·
Lære å iaktta, undre seg, eksperimentere,
systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden.
·
Få erfaringer med og kunnskaper om dyr og
vekster og deres gjensidige avhengighet og betydning av matproduksjon.
·
Få erfaringer med hvordan teknikk kan brukes i
leken i hverdagslivet.
|
·
Tove ull (fugler, husdyr, småkryp)
·
Kaste søppel i blå, grønn og brun dunk.
·
Ha med søppelposer på tur.
·
Gå turer i nærmiljøet, også litt lengre turer.
·
Så solsikker og karse.
·
Lære navnet på husdyr og småkryp.
·
Bruke faglitteratur for å tilegne seg
kunnskaper om husdyr og småkryp.
·
Lære navnet på noen blomster i naturen som
hestehov, løvetann, blåklokke, geitrams osv.
·
Lære om ulike maskiner (traktorer,
gravemaskiner osv).
·
Lære navn på noen fugler (måke, kråke,
kjøttmeis, skjære, stokkand osv.)
·
Se på båter, besøke havna.
·
Jobbe med de ulike årstider, vær og vind.
·
Snekring
·
Fysikk, inkludert enkle eksperimenter.
·
Baking.
·
Snakke om naturvern, samspill i naturen.
·
Stimulere barna til å bruke sansene, undre
seg.
·
Mate fugler.
·
Ta med barna på daglige gjøremål, og vise de
hvordan ting fungerer.
·
Enkel næringskjede. Hvem spiser hvem, og hva
spiser de?
·
Bli kjent med eksotiske frukter, bær og
grønnsaker.
·
Kims lek med smaker.
·
IKT: Ulike PC-spill, Josefine, Sofie, Lek
& Lær.
|
ALDER:
|
MÅL
|
Metode
|
4-5 ÅR
|
·
Oppleve naturen og undring over naturens
mangfoldighet
·
Oppleve glede ved å ferdes i naturen og få
grunnleggende innsikt i natur, mijøvern og samspillet i naturen.
·
Lære å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere,
beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden.
·
Få erfaringer med og kunnskaper om dyr og
vekster og deres gjensidige avhengighet og betydning av matproduksjon.
·
Få erfaringer med hvordan teknikk kan brukes i
leken i hverdagslivet.
|
·
Tove ull (fugler, husdyr, småkryp)
·
Kaste søppel i blå, grønn og brun dunk.
·
Ha med søppelposer på tur.
·
Gå turer i nærmiljøet, også litt lengre turer.
·
Så solsikker og karse, se at det spirer og
gror. Plante i vann og plante i jord. Se på ulikhetene og likhetene.
·
Nytt liv.
·
Lære navnet på husdyr og småkryp.
·
Bruke faglitteratur for å tilegne seg
kunnskaper om husdyr og småkryp.
·
Lære navnet på noen blomster i naturen som
hestehov, løvetann, blåklokke, geitrams osv.
·
Lære om ulike maskiner (traktorer,
gravemaskiner osv).
·
Lære navn på noen fugler (måke, kråke,
kjøttmeis, skjære, stokkand osv.)
·
Se på båter, besøke havna.
·
Jobbe med de ulike årstider, vær og vind.
·
Snekring
·
Fysikk, inkludert enkle eksperimenter.
Litteratur, f.eks. «1000 ting å gjøre med barn» av Leiv Wedøe og Vera
Micaelsen.
·
Baking.
·
Snakke om naturvern, samspill i naturen.
·
Stimulere barna til å bruke sansene, undre
seg.
·
Mate fugler.
·
Ta med barna på daglige gjøremål, og vise de
hvordan ting fungerer.
·
Enkel næringskjede. Hvem spiser hvem, og hva
spiser de?
·
Bli kjent med eksotiske frukter, bær og
grønnsaker.
·
Kims lek med smaker.
·
IKT: Ulike PC-spill, Josefine, Sofie, Lek
& Lær.
|
ALDER:
|
MÅL
|
Metode
|
5-6 ÅR
|
·
Oppleve naturen og undring over naturens
mangfoldighet
·
Oppleve glede ved å ferdes i naturen og få
grunnleggende innsikt i natur, mijøvern og samspillet i naturen.
·
Lære å iaktta, undre seg, eksperimentere,
systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden.
·
Få erfaringer med og kunnskaper om dyr og
vekster og deres gjensidige avhengighet og betydning av matproduksjon.
·
Få erfaringer med hvordan teknikk kan brukes i
leken i hverdagslivet.
|
·
Lære om naturfenimener, vulkan, lyn og torden,
regnbue.
·
Klippe lyn og tirden
·
Gjenbruk
·
Pante flasker
·
Friluftsliv.
·
Gjennomføre Turkortet (Barnas turlag)
·
Spikke med kniver.
·
Lære å tenne bål, både med fyrstikker, lighter
og tennstål.
·
Forme, tegne og male planeter og universet.
·
Værstasjon. Protokoll hvor det er
bilder/skjema hvor ungene krysser av for været den aktuelle dagen.
Temperaturen skal også føres opp.
·
plukke blomster, presse dem og lage bilder
etc.
·
Barna skal få begynnende kunnskaper om fødsel,
vekst aldring og død.
·
Baking, matproduksjon.
·
Bli kjent med eksotiske frukter, bær og
grønnsaker.
·
Kims lek med smaker.
·
Snekring.
·
Skru og mekke på radioer/gamle PCer.
·
Ta med barna på daglige gjøremål, og vise dem
hvordan ting fungerer.
·
Enkel næringskjede. Hvem spiser hvem? Hva
spiser de? Store og små økosystemer.
·
Fysikk, inkludert enkle eksperimenter.
·
Lære om dyr som fins ute i naturen. Hvilke dyr
finner vi i Stjørdal? Er det forskjell på dyrelivet sommer/vinter?
·
Undre seg i naturen – hva flyter og hva
synker? Insekter som går på overflatehinna. Saltvann/ferskvann forskjeller.
·
Luft – hvorfor må vi ha den?
·
Teknikk – kraft i vann, sveve i lufta, lyder,
lys, elektrisitet.
·
IKT.
|
|
|
|
|
|
|
|
|