Toppen Familiebarnehage
Tel: 92087033    Adr: Grøtes vei 58, 7517  Hell    Send oss epost
262969 sidevisninger
 
Natur, Miljø og Teknikk  ( 24/11/2015 )

NATUR, MILJØ OG TEKNIKK

ALDER:

MÅL     

Metode

1-2 ÅR  

·         Oppleve natuern og undring over naturens mangfoldighet

·         Oppleve glede ved å ferdes i naturen.

·         Kaste søppel i brun, grønn og blå dunk.

·         Oppleve naturen ved å gå turer i nærmiljøet.

·         Turmål som Molovika, Hessjøen, Monsberga osv.

·         Besøke turmål til alle årstider.

·         Bruke sanger, for eksempel «Kua mi», «Med krøllet hale», «Lille Pusekatt», «Alle killebukkene», «Fola, fola Blakken»

·         Vannlek.

·         Lære begreper som høyre, venstre fot/arm.

·         Leke med tall og bokstaver.

·         Ta med barna på daglige gjøremål, og vise de hvordan ting fungerer.

·         Leke med tall og bokstaver.

·         Lytte til lyder ute.

 


 

ALDER:

MÅL

Metode

2-3 ÅR  

 

·         Kaste søppel i brun, grønn og blå dunk.

·         Oppleve naturen ved å gå turer i nærmiljøet.

·         Turmål som Molovika, Hessjøen, Monsberga osv.

·         Besøke turmål til alle årstider.

·         Bruke sanger, for eksempel «Kua mi», «Med krøllet hale», «Lille Pusekatt», «Alle killebukkene», «Fola, fola Blakken»

·         Vannlek.

·         Leke med tall og bokstaver.

·         Lytte til lyder ute.

·         Oppdage naturen, undre seg.

·         Bli kjent med småkryp (flue, edderkopp og mark).

·         Tegne, male, fargelegge småkryp.

·         Forme ulike dyr i trolldeig.

·         Jobbe med årstider, vær og vind.

·         Leke med ulike materialer, sand, vann, snø og lignende.

·         Dokumentere med bilder.

·         Lage demning.

·         Begynne å klassifisere dyr og dyrelyder.

·         Bli kjent med dagligdagse frukter, bær og grønnsaker.

 


 

ALDER:

MÅL

Metode

3-4 ÅR

·         Oppleve natuern og undring over naturens mangfoldighet

 

·         Oppleve glede ved å ferdes i naturen og få grunnleggende innsikt i natur, mijøvern og samspillet i naturen.

 

·         Lære å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden.

 

 

·         Få erfaringer med og kunnskaper om dyr og vekster og deres gjensidige avhengighet og betydning av matproduksjon.

 

·         Få erfaringer med hvordan teknikk kan brukes i leken i hverdagslivet.

·         Tove ull (fugler, husdyr, småkryp)

·         Kaste søppel i blå, grønn og brun dunk.

·         Ha med søppelposer på tur.

·         Gå turer i nærmiljøet, også litt lengre turer.

·         Så solsikker og karse.

·         Lære navnet på husdyr og småkryp.

·         Bruke faglitteratur for å tilegne seg kunnskaper om husdyr og småkryp.

·         Lære navnet på noen blomster i naturen som hestehov, løvetann, blåklokke, geitrams osv.

·         Lære om ulike maskiner (traktorer, gravemaskiner osv).

·         Lære navn på noen fugler (måke, kråke, kjøttmeis, skjære, stokkand osv.)

·         Se på båter, besøke havna.

·         Jobbe med de ulike årstider, vær og vind.

·         Snekring

·         Fysikk, inkludert enkle eksperimenter.

·         Baking.

·         Snakke om naturvern, samspill i naturen.

·         Stimulere barna til å bruke sansene, undre seg.

·         Mate fugler.

·         Ta med barna på daglige gjøremål, og vise de hvordan ting fungerer.

·         Enkel næringskjede. Hvem spiser hvem, og hva spiser de?

·         Bli kjent med eksotiske frukter, bær og grønnsaker.

·         Kims lek med smaker.

·         IKT: Ulike PC-spill, Josefine, Sofie, Lek & Lær.

 

 


 

ALDER:

MÅL

Metode

4-5 ÅR

·         Oppleve naturen og undring over naturens mangfoldighet

 

·         Oppleve glede ved å ferdes i naturen og få grunnleggende innsikt i natur, mijøvern og samspillet i naturen.

 

·         Lære å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden.

 

 

·         Få erfaringer med og kunnskaper om dyr og vekster og deres gjensidige avhengighet og betydning av matproduksjon.

 

·         Få erfaringer med hvordan teknikk kan brukes i leken i hverdagslivet.

·         Tove ull (fugler, husdyr, småkryp)

·         Kaste søppel i blå, grønn og brun dunk.

·         Ha med søppelposer på tur.

·         Gå turer i nærmiljøet, også litt lengre turer.

·         Så solsikker og karse, se at det spirer og gror. Plante i vann og plante i jord. Se på ulikhetene og likhetene.

·         Nytt liv.

·         Lære navnet på husdyr og småkryp.

·         Bruke faglitteratur for å tilegne seg kunnskaper om husdyr og småkryp.

·         Lære navnet på noen blomster i naturen som hestehov, løvetann, blåklokke, geitrams osv.

·         Lære om ulike maskiner (traktorer, gravemaskiner osv).

·         Lære navn på noen fugler (måke, kråke, kjøttmeis, skjære, stokkand osv.)

·         Se på båter, besøke havna.

·         Jobbe med de ulike årstider, vær og vind.

·         Snekring

·         Fysikk, inkludert enkle eksperimenter. Litteratur, f.eks. «1000 ting å gjøre med barn» av Leiv Wedøe og Vera Micaelsen.

·         Baking.

·         Snakke om naturvern, samspill i naturen.

·         Stimulere barna til å bruke sansene, undre seg.

·         Mate fugler.

·         Ta med barna på daglige gjøremål, og vise de hvordan ting fungerer.

·         Enkel næringskjede. Hvem spiser hvem, og hva spiser de?

·         Bli kjent med eksotiske frukter, bær og grønnsaker.

·         Kims lek med smaker.

·         IKT: Ulike PC-spill, Josefine, Sofie, Lek & Lær.

 

 


 

ALDER:

MÅL

Metode

5-6 ÅR

·         Oppleve naturen og undring over naturens mangfoldighet

 

·         Oppleve glede ved å ferdes i naturen og få grunnleggende innsikt i natur, mijøvern og samspillet i naturen.

 

·         Lære å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden.

 

 

·         Få erfaringer med og kunnskaper om dyr og vekster og deres gjensidige avhengighet og betydning av matproduksjon.

 

·         Få erfaringer med hvordan teknikk kan brukes i leken i hverdagslivet.

·         Lære om naturfenimener, vulkan, lyn og torden, regnbue.

·         Klippe lyn og tirden

·         Gjenbruk

·         Pante flasker

·         Friluftsliv.

·         Gjennomføre Turkortet (Barnas turlag)

·         Spikke med kniver.

·         Lære å tenne bål, både med fyrstikker, lighter og tennstål.

·         Forme, tegne og male planeter og universet.

·         Værstasjon. Protokoll hvor det er bilder/skjema hvor ungene krysser av for været den aktuelle dagen. Temperaturen skal også føres opp.

·         plukke blomster, presse dem og lage bilder etc.

·         Barna skal få begynnende kunnskaper om fødsel, vekst aldring og død.

·         Baking, matproduksjon.

·         Bli kjent med eksotiske frukter, bær og grønnsaker.

·         Kims lek med smaker.

·         Snekring.

·         Skru og mekke på radioer/gamle PCer.

·         Ta med barna på daglige gjøremål, og vise dem hvordan ting fungerer.

·         Enkel næringskjede. Hvem spiser hvem? Hva spiser de? Store og små økosystemer.

·         Fysikk, inkludert enkle eksperimenter.

·         Lære om dyr som fins ute i naturen. Hvilke dyr finner vi i Stjørdal? Er det forskjell på dyrelivet sommer/vinter?

·         Undre seg i naturen – hva flyter og hva synker? Insekter som går på overflatehinna. Saltvann/ferskvann forskjeller.

·         Luft – hvorfor må vi ha den?

·         Teknikk – kraft i vann, sveve i lufta, lyder, lys, elektrisitet.

·         IKT.

 

 
 
Takk for at du besøkte Toppen Familiebarnehage