Forord
Bakgrunnen for at Stjørdal kommune ønsket en
leseplan er resultatet på internasjonale leserundersøkelser som viser at en
relativt stor del av de norske elevene ikke har gode nok leseferdigheter
(PIRLS, 2001; PISA 2000). Disse undersøkelsene viser også at norske elever er
svake når det gjelder bruk av læringsstrategier.
I kommuneplanens samfunnsdel 2010-2022 har
politikerne sagt at resultatet på nasjonale prøver i Stjørdal skal bringes over
landsgjennomsnittet.
Våren 2008 deltok rektorer, spesialansvarlige
lærere og PPT i Stjørdal kommune på studiedag med Lese for livet planen i Odda
kommune v/ Odda PPT. Denne studiedagen førte til et ønske om å utvikle en
kommunal plan for å kvalitetssikre lese-og skriveopplæringen i kommunen.
Etatsjefen og rektorene tok høst 08 initiativ til arbeidet og gikk gjennom
planen med sine lærere for å se på hva som kunne bli en bestilling til en ad
hoc gruppe. Mandatet ble følgende:
Leseplan tar utgangspunkt i mal fra Odda
kommune.
Det settes ned en ad hocgruppe på 4-8
personer som jobber intensivt med kommunal leseplan for lese-og
skriveopplæringen i kommunen skoleåret 2009/2010.
Disse har deltatt i arbeidet:
Laila Moursund-Hegra barneskole
Karin Steinvik-Skjelstadmark skole
Torill Gullvåg-Skatval skole
Audhild Dullum-Lånke skole
Jorunn Didriksen- Halsen barneskole
Marita Byberg Johansen-Hegra ungdomsskole
Torunn Haukaas-Halsen ungdomsskole
Lise Anna Øwre-Etat oppvekst
Tradisjonelt sett er det småskoletrinnet i
skolen som har hatt hovedansvaret for lese og skriveopplæringen. Kunnskap om
sammenhengen mellom språk og lesing og om ”den andre leseopplæringen” gjorde at
det ble bestemt at planen skal gjelde for alderen 0-16 år. Det var viktig å
komme i gang, derfor ble arbeidet startet på grunnskolenivå for 1.-10.trinn.
Planen ble lagt ut for bruk fra skoleåret
2010/2011 med en utprøvingsfase dette skoleåret. Alle skoler vil få skolering
og oppfølging av planen. Det er også tenkt en omfattende skolering av lærere og
assistenter.
Foreldre/foresatte er viktige støttespillere
i lesearbeidet.
For å bli gode lesere er det som skjer med
barna i førskolealderen spesielt viktig. Språket og interessen for å lære,
starter med det nyfødte barnets første blikk- og hvordan omgivelsene tar imot,
og stimulerer til videre språkutvikling.
Våren 2011 ble det satt ned en gruppe som har
arbeidet med utarbeiding av plan for barnehagen.
Gruppa deltok på Nasjonal konferanse om
lesing ”Barnehage + skole = sant – om språk og tekst” i regi av Lesesenteret i
Stavanger i mars 2011.
Gruppa startet sitt arbeid 08.04.2011.
Disse har deltatt i arbeidet:
Torbjørg Benden- Logoped
Ann-Monica Skjelstad- Logoped
Wenche Søraunet- Skatval barnehage
Solunn Almli – Flora og Forradal barnehager
Jorid Ovesen Braseth- Kvislabakken barnehage
Laila Skjei Flormælen – Skjelstadmark barnehage
Laila Vikan Skjevik- Etat oppvekst og kultur
Kjersti Stendahl – Etat oppvekst og kultur
Å gi førskolebarn erfarings basert kunnskap
er en viktig del av førskolepedagogikken. Førskolelærere vet at barna bruker
hele sanseapparatet for å lære å forstå seg selv og verden rundt seg.
Språkstimuleringen i barnehagen er svært viktig for at barn skal få en god
begrepsforståelse , for senere å sette dette inn i skolens kunnskapsformidling
(leseutvikling).
Gruppen ønsket å få personalet i barnehagen
med i arbeidet med planen. Vi vet hvor viktig de voksne er, som gode
språkmodeller i førskolealderen. Det er vanskeligere å måle et godt språkmiljø,
da det er den voksnes formidling og tilrettelegging for språkstimulering barnet
vil være avhengig av.
Det betyr at vi har satset mye på et
samarbeid med personalet i barnehagen. Mye av materiellet i leseplanen har vi
fått gjennom dette samarbeidet.
Det har vært holdt dagsmøter med
enhetslederne for private og kommunale barnehager. Planleggingsdager er blitt brukt til
dokumentasjon og bevisstgjøring om språkstimulering i den enkelte barnehage og
med hver alders gruppe.
1. Innledning
Alle barn må få varierte
og positive erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, som
redskap for tenkning og som uttrykk for egne tanker og følelser.
Å kunne lese og skrive er grunnleggende
ferdigheter for å kunne tilegne seg annen kunnskap. Lesing har også stor verdi
i seg selv, som kilde til glede, inspirasjon og rekreasjon.
Bakgrunnen for at Stjørdal kommune ønsket en
leseplan er resultatet på internasjonale leserundersøkelser som viser at en
relativt stor del av de norske elevene ikke har gode nok leseferdigheter
(PIRLS, 2001; PISA 2000). Disse undersøkelsene viser også at norske elever er
svake når det gjelder bruk av læringsstrategier.
I kommuneplanens samfunnsdel 2010-2022 har politikerne sagt at resultatet på
nasjonale prøver i Stjørdal skal bringes over landsgjennomsnittet.
Målet med planen er
å kvalitetssikre lese – og skriveopplæringen i Stjørdal kommune, gjennom felles
arbeid med språkstimulering og leseopplæring i alle barnehager og skoler i
kommunen. Foreldre/foresatte er viktige støttespillere i arbeidet med å øke
leselysten og leseforståelsen for barn i Stjørdal.
Planen inneholder tiltak som skal bidra til
en god lese-og skriveopplæring for alle barn. I planen vektlegges voksenrollen
og voksnes betydning som rollemodeller, i barnehagen og på skolen. Den sier noe
om språkutviklende lek og språkstimulering ut fra barns språk og begrepsutvikling.
Den sier noe om mål, vurdering og tiltak som legger til rette for en god lese –
og skriveutvikling.
Planen bygger på:
-
Lov om barnehager
-
Rammeplan for barnehagens
innhold og oppgaver
-
Temahefte knyttet til
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver – om språkmiljø og språkstimulering
i barnehagen
-
”Kunnskapsløftet –
Læreplaner for grunnskolen”
Planen vektlegger de sidene ved språkutviklingen
og norskfaget som fremmer lese- og skriveutviklingen. Den vil med andre ord
utgjøre bare en del av planen for hele norskfaget i skolen. ”Lese for livet”-planen skal implementeres i barnehagene
og skolene sine årsplaner.
Arbeidet med Leseplanen tok til i 2008.
Utgangspunktet for arbeidet med planen var en visshet om at det allerede gjøres
mye godt og viktig arbeid i kommunen når det gjelder lese- og skriveopplæring.
2.
Språkutvikling og lesing
For å bli gode lesere er det som skjer med barna i
førskolealderen spesielt viktig. Språket og interessen for å lære, starter med
det nyfødte barnets første blikk- og hvordan omgivelsene tar imot, og
stimulerer til videre språkutvikling.
Språk kan defineres som
en felles kode for overføring av ideer, og blir vanligvis delt inn i
komponentene innhold (semantikk), form (fonologi, morfologi, syntaks) og bruk (pragmatikk)
(Bloom og Lahey, 1978).
Semantikken omhandler språkets
betydningsside, fonologien omhandler lydsiden, morfologien omhandler bøying av
ord, syntaks omhandler setningsbygging og pragmatikk omhandler reglene som
styrer bruken av språk i sosial kontekst. Språklig bevissthet er evne til å
skifte oppmerksomhet fra språkets innhold til språkets form.
Et barns språklige bevissthet utvikler seg gradvis,
og den språklige stimuleringen barnet mottar synes avgjørende for om barnet
utvikler den grad av språklig kompetanse som er så avgjørende for lese- og
skriveutviklingen (Kirke, utdannings- og forskningsdepartementet, 1999). Barnehage
og helsestasjon er viktige samarbeidspartnere for foreldrene, både når det
gjelder å legge til rette for optimal utvikling og når det gjelder å følge med
barnas språkutvikling.
«En god språkutvikling er viktig for barn
både på kort og lang sikt. Barn utvikler språk i samspill med andre mennesker.
De må kjenne interesse for, og personlig utbytte av å gå inn i ulike kommunikasjonssituasjoner.
Evnen til å bruke språket er avgjørende for hvordan barn kan kommunisere med
voksne og med andre barn, hvordan de kan sette ord på erfaringer, fortelle om
noe viktig, diskutere og reflektere sammen med andre. Språk er avgjørende for
læring, sosiale relasjoner og vennskap. På lengre sikt er språkutvikling
avgjørende for å kunne være en deltaker i et moderne demokrati og i et
kunnskaps- og utdanningssamfunn. Språkutviklingen er både muntlig og skriftlig
– vi snakker og lytter, vi leser og skriver. Den grunnleggende utviklingen
skjer i barnehagealderen.»
«Rammeplanen slår fast at barnehagen skal
arbeide aktivt med barnas språkutvikling. Dette stiller krav til personalet,
som må vite hva god språkstimulering er i forhold til det mangfoldet av barn de
møter i barnehagen. De yngste barnehagebarna er helt avhengig av samspill med
voksne som forstår barnas forsøk på å kommunisere, ikke minst gjennom
kroppsspråk, gester og mimikk. Barnehagen skal arbeide for at tospråklige barn
får en positiv tospråklig utvikling, og kjenne ansvar både for førstespråket
(morsmålet) og andrespråket (norsk). I førskolealderen utforsker barn
skriftspråket, og barnehagen skal gi alle barn inspirerende erfaringer med
bokstaver og skriving. Fag- og kulturformidlingen i barnehagen spiller en
viktig rolle for språkutviklingen. Rike erfaringer med fortelling, høytlesning,
sang og regler kommer språkutviklingen til gode. Barnehagen skal gi alle barn slike
erfaringer» (Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen).
3. Begrepsutvikling
Det er nær sammenheng mellom språk og lesing.
Nyere forskning viser at arbeid med begrepsutvikling og språklig bevissthet har
positiv innvirkning på barns leseferdigheter (Hagtvedt 2002). Begrepsutviklingen
starter når barnet begynner å vise interesse for omgivelsene. Det gjør
erfaringer med mennesker, gjenstander og hendelser rundt seg, og den voksne
setter ord på det barnet er opptatt av.

Etter hvert som barnets språkforståelse øker
ved at de lærer nye ord og begreper, skjer det en endring i betydningsinnholdet
i de gamle ordene. Språklig utvikling forutsetter derfor opplevelse og nye
erfaringer gjennom handling og bruk av ulike sanser. Barna må derfor lytte og
leke med ordene. De må høre, røre og gjøre så ordene kan bli meningsfulle
begreper.
Vår forståelse av ord slutter aldri å utvikle seg. Vi
lærer stadig nye ord, og vi lærer mer om ord som vi har en forståelse av.
Ordforståelse dreier seg om:
- å forstå ord i ulike kontekster,
- å ha kunnskap om antonymer(ord som betyr det
motsatte) og synonymer (flere ord kan ha samme betydning) til ordet,
-å forstå ordets spesifikke betydning i ulike
syntaktiske forhold (hvordan ord settes sammen til meningsbærende setninger)
(Stahl 2005).
Noen ord læres tilfeldig uten instruksjon,
men mange ord må læres gjennom oppmerksomhet i ulike sammenhenger og gis
spesielle forklaringer.
Etter hvert vil oppmerksomheten rundt språket
endre seg fra språkets innhold til språkets form (språklig bevissthet).
I løpet av de siste 20 – 30 årene har en
rekke studier undersøkt sammenhengen mellom tidlig språkutvikling og senere
skriftspråklig utvikling og læring i skolen. De barna som har et godt ordforråd
i tidlig alder fortsetter å øke forspranget gjennom hele skoletiden. (TRAS observasjon av språk i daglig samspill)
En grunnleggende, men situasjonsavhengig språkforståelse vil normalt være
etablert ved toårsalder (Hagtvet, 2002). Forsinkelse når det gjelder språklig
forståelse ved to år, er en klar risikofaktor for å utvikle lese- og
skrivevansker. Det er vanlig å se på lese- og skrivevansker som et primært
språkproblem. Systematisk arbeid med språklig stimulering er den forebyggende
innsatsen som har gitt best effekt når det gjelder å forebygge lese- og
skrivevansker. I følge Hagtvet (2002) bør det satses tidlig og kompetent med
generell språkstimulering som allmenn forebygging i hjem og barnehage. Helsestasjon
og andre med ansvar for førskolebarn barn må være oppmerksom på barn med klare
risikotegn alt i 2-årsalder. Barn fra språklige minoriteter kan trenge spesiell
oppmerksomhet når det gjelder språkutvikling.
4. Leseutvikling
Lesing er ingen naturlig utviklet ferdighet.
Leseutviklingen er delvis avhengig av undervisning og av de erfaringene barnet
gjør seg (Høien og Lundberg, 1991). For å bli en god leser, må barnet i tillegg
til den tekniske lesingen, ha et godt begrepsapparat som gjør at barnet forstår
og ønsker å skaffe seg kunnskap og opplevelse gjennom lesing og skriving.
Barnas leseutvikling går som hovedregel
gjennom bestemte stadier. Førskolebarnet oppdager at det er en forbindelse
mellom skrift og tale og at skrift kan erstatte tale. Ved ”å lese” omgivelsene
sine kan førskolebarnet etter hvert kjenne igjen en del logoer i nærmiljøet
sitt (logografisk leser). Etter hvert får barna
kunnskap om bokstavene og vet hvilken form, navn og lyd bokstavene har. De
forstår at ord kan deles opp i språklyder, og at språklyder kan settes sammen
til ord (fonologisk leser).
Etter mye lesing og erfaring, lærer barna seg
deretter å avkode hele ord raskt og effektivt. De vet hvordan ordet uttales og
hva det betyr (ortografisk leser). For at
elevene skal bli sikre lesere, må de automatisere avkodingsferdighetene og
utvikle metakognitive ferdigheter i forhold til egen leseferdighet, tekst og
formål. Den sikre leseren er fleksibel når det gjelder valg av lesestrategi og
velger den lesestrategien som til enhver tid fungerer best. I tillegg til å
mestre avkodingsstrategiene, har de kunnskap om egen lesing og kan målrette
egen lesing etter formål og teksttyper. De skaffer seg oversikt og leser på
nytt når det er nødvendig. De bruker bilder, grafiske framstillinger og slår opp
ukjente ord. De reflekterer over egen leseprosess og kan vurdere egne
strategiske valg.
5. Sammenhengen mellom barnehage og skole
I St.melding nr. 16 vektlegges tidlig innsats for
livslang læring. Tidlig innsats handler om at utdanningssystemet skal legge til
rette for at alle inkluderes i gode læringsprosesser tidlig.
Å oppleve sammenheng mellom barnehage og skole og å
være trygg i overgangsfasen, gir et godt grunnlag for det videre
opplæringsløpet (Kunnskapsdepartementet, ”fra eldst til yngst” – veileder s.8).
Studier, gjengitt i OECD-rapporten Starting
Strong II fra 2006 viser at de beste læringsresultatene oppnås når kognitive og
emosjonelle læringsprosesser går parallelt. Dette går godt sammen med
barnehagens sosialpedagogiske tradisjon som vektlegger lek, sosiale ferdigheter
og en helhetlig forståelse av læring. Å skape gode og sammenhengende læringsløp
er ikke ensbetydende med at barnehagen skal preges av skoleforberedende innhold
i betydning av økt fokus på kunnskaps- og ferdighetsmål (Kunnskapsdepartementet,
”fra eldst til yngst” – veileder s. 12-13).
Barnehagens rammeplan og skolens læreplaner
har ulike målformuleringer. Å kjenne til disse bidrar til utdypet forståelse
for hverandres mandat og oppgaver. En av målsettingene med samarbeidet mellom
barnehage og skole er å bli bedre kjent med hverandres innhold og oppgaver, og
på den måten lettere kunne se og sørge for sammenheng mellom de to arenaene.
Hvis de voksne ser helheten, er det også større sannsynlighet for at barna vil
oppleve den.
Viktige momenter i sammenhengen mellom
barnehage og skole:
-
At barnet har med seg
erfaringer, kunnskaper og ferdigheter fra barnehagen på flere områder. Viktig
at skolen bygger videre på det barnet er god på!
-
Å bli trygg på skolen - skape
gode relasjoner. Forskning viser at en god og trygg skolestart legger et godt
grunnlag for videre læring. Det motsatte kan skape vansker for barnet lenger
enn det første skoleåret (Kunnskapsdepartementet, ”fra eldst til yngst” –
veileder s. 16).
Det jobbes med en rutinebeskrivelse for sammenhengen
barnehage – skole og oppvekstplan for Stjørdal kommune.
6. Foreldresamarbeid
Foreldre/foresatte er viktige støttespillere
for barns språkutvikling gjennom samtale, lesing og aktiv bruk av
skriftspråket. De er også en stor ressurs når det gjelder å bidra til positiv
holdning og motivasjon til lesing og skriving. Barnehagen og skolen kan spille
en positiv rolle i forbindelse med informasjon, diskusjon og rådgiving i
forhold til foreldre. Arenaer for dette er blant annet foreldresamtaler /kontaktmøter og foreldremøter.
7. Kartlegging
Formålet med kartlegging skal være å sikre at
barnehagene og skolene oppdager alle barn som har behov for spesiell språkstimulering.
Stortingsmelding 41,”kvalitet i barnehagen” sier at kartlegging ikke er et mål
i seg selv men et utgangspunkt for å gi barn som trenger ekstra oppfølging god
og tidlig hjelp.
For barn som kommer under bekymringsgrense ved
kartlegging, skal barnehage og
skole sette i verk tilpasset tiltak. Barnehage og
skole skal henvise barna videre i hjelpeapparatet dersom det er nødvendig. Dette skal gjøres i forståelse
med foreldrene.
8. Evaluering
av planen
”Lese for livet” – planen skal implementeres i barnehagenes
og skolenes årsplaner.
Barnehagene skal ha kvartalsvise evalueringer av
delmål satt ved hver barnehage. Skjema ligger vedlagt
(s…..i).
En gang pr år arrangeres en prosjektkonferanse for
barnehagene, der det legges fram erfaringer og dokumentasjoner som er laget underveis i prosessen. Måloppnåelse og effekt av tiltak evalueres når årsplanene
evalueres.
Lese-for-livet-planen vil være et viktig
dokument i planen for sammenheng
barnehage – skole.
Det opprettes en ”Lese for livet”- gruppe
som skal fungere også etter at prosjektperioden er over. Denne gruppen skal
sørge for en kontinuerlig justering og oppdatering av planen. Planen som helhet
skal evalueres etter 2 år. Den skal evalueres både når det gjelder innhold,
form og bruk.
Fem aktiviteter fremmer i særlig grad barns
språkutvikling:
1)
Den gode samtalen (litterære samtaler,
prosjektsamtaler, fagspråk)
2)
Rim,
regler, dikt og sang
3)
Fortellinger
og høytlesning
4)
Språkutviklende
lek
5)
Utforsking
av skriftspråket
Vi trenger aktive, nysgjerrige, iscenesettende og
bevisste voksne som ser det enkelte barn og barnegruppas behov og gir rom for
barns medvirkning. Voksne må utnytte mulighetene i det fysiske miljøet aktivt
for å legge til rette for positivt samspill, vekke nysgjerrighet og stimulere
til aktivitet